Op een passende en aantrekkelijke wijze prospects en klanten waarde leveren zonder meteen jouw product of dienst aan te bieden. Dat is de betekenis van content marketing. Je laat jouw doelgroep kwalitatieve content zien die een waarde is en omdat je waarde levert vergroot je de kans dat je doelgroep diensten gaat gebruiken of producten bij jou gaat kopen.
Dit vanuit de overtuiging dat als je gericht consistent kwalitatieve content blijft produceren, de naamsbekendheid gaat groeien en daardoor ook de omzet gaat stijgen.
Wat is de kunst bij content marketing?
De kunst bij content marketing is om consistent kwalitatieve content te maken die precies past bij de vraag van jouw doelgroep . Je speelt dan in op de behoefte van je doelgroep met content die een helpende hand biedt en verband houdt met de aanschaf of het gebruik van jouw producten of diensten. Verder is het belangrijk dat je het antwoord op de vraag van jouw doelgroep vaak laat terugkomen in je artikel, daarom adviseer ik ook om artikels met veel woorden te gebruiken, omdat je hierdoor makkelijker de zoekwoorden terug kan laten komen.
Wanneer je dus content op je website zet in vorm van een artikel die past bij de behoefte van kennis bij jouw doelgroep, dan wordt jij een vaste waarde voor je doelgroep. Hierdoor lok je jouw potentiele klanten naar jouw website en wanneer je bij jouw content een call to action knop maakt die verbonden staat met jouw diensten, dan heb je grote kans dat wanneer de behoefte van kennis is weg gegeven dat zij dan contact op gaan nemen voor jouw producten of diensten.
Hoe belangrijk is consistentie bij content marketing?
Wanneer jij online zichtbaar wil worden is het leveren van consistent kwalitatieve content erg belangrijk. Dit komt omdat Google de panda en pinguïn updates zijn gaan toepassen. Bij deze updates is de kwaliteit van je content belangrijker geworden en is het daarnaast ook van belang dat je dit consistent blijft leveren omdat je dan een vaste waarde wordt voor jouw doelgroep. Wanneer je consistent content op je website blijft leveren dan gaat Google jouw beschouwen als een vaste waarde, daarom is het belangrijk dat je niet eenmalig een artikel produceert maar dit wekelijks of maandelijks blijft doen. Hiermee zorg je dat jouw website geen visite kaartje is maar een marketing machine
Hoe maak jij content?
Wanneer je content wil maken moet je rekening houden met een aantal belangrijke onderdelen. Daarom heb ik hieronder een stappenplan voor jou gemaakt waardoor jij zelf je content kan creëren. Het is daarnaast belangrijk dat je dit consistent blijft produceren, want content maken kost veel tijd en dit wil je niet doen zonder dat je resultaten behaalt.
- Wat is je doelgroep?
De 1e stap bij het maken van content is bepalen wie je doelgroep is. Hierbij is het belangrijk dat je in de huid van je doelgroep kruipt en gaat nadenken waar jouw doelgroep vraag naar heeft die past bij jouw dienst. De content moet een waarde zijn voor jouw doelgroep.
- Zoek de vraag bij je doelgroep?
Welke informatie gaat jouw doelgroep opzoeken op Google? Wanneer je iets intikt op Google ben je opzoek naar antwoorden. Dus wanneer jij weet wat jouw doelgroep opzoekt zoals vragen of problemen die ze onderweg tegenkomen, dan weet jij waar de behoefte van jouw content ligt. Wanneer je weet wat de vraag of het probleem is van jouw doelgroep dan kan je de antwoorden of oplossingen verwerken in bijvoorbeeld artikels of video’s.
- Laat zien welke kennis je in huis hebt.
Bij deze stap is het belangrijk om de kennis die jij in pacht hebt te laten zien. De potentiele klanten moeten vertrouwen in jou krijgen en je content. Daarom moet je zorgen dat jouw informatie actueel is en een waarde is voor jouw doelgroep. Wanneer zij zien dat jij kennis in huis hebt en de content is van goede kwaliteit dan gaan zij veel sneller samen zaken doen.
- Zet links in je content.
Wanneer je content hebt gecreëerd over een bepaald onderwerp, dan adviseer ik om nieuwe content te maken die over hetzelfde onderwerp gaat of met het vorige onderwerp te maken heeft. Dit adviseer ik, omdat wanneer jij een vraag opzoekt op Google je vaak ook nog andere vragen hebt. Wanneer jij deze vragen ook kan beantwoorden of deze problemen ook op kan lossen door een link te plaatsen in je content. Hierdoor geef jij echt waarde naar de behoefte van jouw doelgroep en wordt je zichtbaar op Google.
- Van visite kaartje naar marketing machine
Wanneer je al deze stappen hebt doorlopen, dan ben jij een vaste waarde geworden voor jouw doelgroep. Om deze potentiele klanten ook echt binnen te halen adviseer ik om altijd na het maken van jouw content call to action knoppen te verwerken waardoor je prospect naar de contact pagina wordt verwezen of daarvoor eerst meer informatie krijgt over jouw diensten op jouw diensten pagina. Daarnaast kan je verzoeken of de prospect je wil volgen op social media. Verder is het ook slim om de prospect te verzoeken om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief, hierdoor krijg jij zijn contactgegevens.
Geen tijd of laat je het liever doen door professionals? Besteed het uit.
Twijfel niet en begin nu voor een klein bedrag per maand met het laten plaatsen van sterke content waardoor jouw bedrijf zichtbaar word! Wil jij gelijk groots uitpakken? Prima, beter zelfs! Je zult merken dat je nog sneller resultaat gaat behalen. Bij ons is alles mogelijk, zelfs het plaatsen van elke dag een artikel. Naast het produceren van online content kunnen wij ook helpen bij offline marketing (folders, visitekaartjes etc.) Social Media, het bouwen van een kant en klare op maat gemaakte website of webshop en salesondersteuning. Met salesondersteuning kijken wij heel gericht naar jouw bedrijf en jouw doelgroep, hiermee gaan wij aan de slag en maken wij een prospectbestand waarin alles heel overzichtelijk klaar staat. Jijzelf als ondernemer of de accountmanager kan dus gelijk beginnen met het binnenhalen van nieuwe klanten en dus nieuwe omzet.
Hebben wij jouw interesse gewekt? Neem vandaag nog contact op en begin met groeien!
Recente reacties