Kom je uit een ondernemers familie of heb je altijd al ondernemer willen worden? Heb je wellicht een kans op de markt gezien en wil je gaan starten met jouw eigen bedrijf, maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan is dit artikel iets voor jou! Hieronder geef ik een stappenplan weer voor ondernemers, die jou kan helpen om een goede start te maken aan het ondernemers avontuur.

Hieronder lees je stap voor stap hoe jij kan starten met je eigen bedrijf. Stel nou dat je al verder bent in het proces om je bedrijf te starten, dan kun je deze stappen natuurlijk overslaan. Je kunt voor de zekerheid wel even checken of je niks bent vergeten.

Stap 1: Waar liggen jouw kansen?

Wanneer je wilt beginnen met ondernemen is het belangrijk dat jij gaat kijken waar jouw kansen liggen. Daarnaast moet je bij jezelf nagaan of jij klaar bent om te gaan ondernemen. Wat is bijvoorbeeld jouw motivatie om te gaan beginnen met ondernemen? Het is belangrijk dat jij als ondernemer weet waar jij goed in bent en waar je nog aan moet werken. Hierdoor kun je er ook achter komen waar jouw interesses liggen. Vraag jezelf af wat voor bedrijf je wilt beginnen en of deze branche bij jou als persoon past. Hieronder zet ik een link naar een test voor ondernemers. Door de resultaten kun je zien waar jou onderscheidend vermogen zit en of je klaar bent om ondernemer te worden.

https://www.kvk.nl/krachtmeting/

Stap 2: Maak een concurrentieanalyse.

Nu je weet waar jouw krachten liggen als ondernemer en een idee hebt gevonden om een bedrijf te beginnen is het belangrijk om de concurrentie te gaan analyseren. Mijn advies is om altijd even op internet te zoeken of dit idee al wordt gebruikt door een bedrijf en of meerdere ondernemers in jouw omgeving een bedrijf zijn gestart met hetzelfde idee. Kijk hoe jouw concurrentie de producten of diensten op de markt hebben gebracht. Denk hierbij aan de sterke en zwakke punten van de concurrentie. Op deze manier kan jij een manier vinden om je te onderscheiden.

Stap 3: Bedrijfsplan opstellen.

Een bedrijfsplan opstellen is stap 3 van het stappenplan. Nu je weet wie jouw concurrenten zijn en je een strategie hebt bepaald om je te onderscheiden in de markt wordt het tijd voor een bedrijfsplan. Om een goed bedrijfsplan te maken moet je goed de tijd te nemen. Hierbij is het ook belangrijk dat het bedrijfsplan aansluit bij de persoonlijkheid van de ondernemer.  Hieronder geef ik een lijst met onderwerpen die in jouw bedrijfsplan naar voren komen.

  1. Het doel van jouw bedrijf.
  2. De doelgroep van jouw onderneming.
  3. In welke landen wil jij zaken gaan doen? Waar ga jij naar exporteren?
  4. Waarmee onderscheid jij je op de markt?
  5. Maak een marketingplan.
  6. Concurrentie in kaart brengen.
  7. Het financiële plaatje. Het plan om winst te maken.

Stap 4: Branding creëren.

De uitstraling van je bedrijf is erg belangrijk. Jouw doelgroep moet zich aangesproken voelen en je moet een manier vinden om professioneel over te komen, waardoor potentiële klanten geïnteresseerd raken in jouw bedrijf en willen gaan samenwerken. Begin bij de naam van jouw bedrijf. Het advies is om een naam te kiezen die aansluit bij jouw producten en diensten. Daarnaast moet de naam duidelijk zijn en makkelijk te onthouden. Kies voor een serieuze naam om professioneler over te komen. Zoek jouw bedrijfsnaam op het internet om te checken of jouw naam al bestaat en om problemen met andere bedrijven te voorkomen. Je wilt natuurlijk geen problemen met andere bedrijven.

Wanneer je de naam hebt bedacht, kun je je logo laten ontwerpen. Hierbij is het belangrijk dat de bedrijfsnaam terugkomt in het logo. Het advies bij het logo is om het zo simpel en duidelijk mogelijk te houden. Daarnaast is het ook verstandig om de kleuren te gebruiken die bij jouw beroep of sector passen. Dit is goed voor de uitstraling van jouw bedrijf. Nu je de naam en het logo hebt ontworpen kun je beginnen aan het maken van een website. Wanneer je advies of hulp nodig hebt bij het ontwerpen van jouw bedrijfsnaam, logo of website kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.

Jullie zijn serieus, nemen de tijd om dingen uit te leggen en dat voelt goed! Ik heb jullie ook aangeraden bij een vriendin. 

Susanne van Steijn

Eigenaar, Gewoon Mooy

Stap 5: Inschrijven bij de KVK.

Goed bezig! Je mag je bijna ondernemer noemen. Voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel moet je alleen nog een rechtsvorm kiezen. Kies je bijvoorbeeld voor een eenmanszaak of wil je gaan ondernemen met je vrienden? Hieronder een link met meer gegevens over de verschillende rechtsvormen bij het starten van jouw onderneming.

https://www.kvk.nl/download/20194568_Brochure_rechtsvormen_190418_tcm109-365627.pdf

Nu je een rechtsvorm hebt gekozen en je alle stappen hebt doornomen ben je klaar om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Hieronder een link naar de Kamer van Koophandel om je in te schrijven als ondernemer. https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven/

Omgaan met concurrentie: Hoe doe je dat?

Omgaan met concurrentie: Hoe ga je er mee om? In dit artikel gaan wij hier op in!   Als ondernemer is er een ding wat je het liefste wilt: Zoveel mogelijk tevreden klanten! Waarom? Zo dat deze klanten later bij jou terugkomen en niet naar de concurrent gaan. In...

Hoe schrijf je een goede tekst? 7 tips!

In dit artikel gaan wij in op de vraag: Hoe schrijf je een goede tekst?

In het artikel waarom blogs schrijven voor je website belangrijk is, hebben wij u als het goed is overgehaald om blogs te gaan schrijven! Maar hoe schrijf je nu echt een goede tekst? Veel mensen vinden het lastig om de boodschap in een goed lopend verhaal over te laten komen. In dit artikel gaan we op deze vraag beantwoorden!

Waarom is een blog maken goed voor uw website?

In dit artikel gaan wij in op de vraag: Waarom is een blog maken goed voor jouw website?    Veel bedrijven en ondernemers vragen zich af waarom een blog schrijven zin heeft voor de website. De gedachte dat het teveel tijd kost en dat die tijd misschien beter in...

De 6 beste tips bij het schrijven van een artikel

Heb je moeite met het schrijven van artikels? En kun je hier dus wel wat hulp bij gebruiken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! In dit artikel lees je de 6 belangrijkste tips bij het schrijven van een artikel.1. Bepaal het publiek waar je voor wilt gaan...

Hoe werkt affiliate marketing?

Wil jij als bedrijf zijnde weten hoe Affiliate marketing werkt? En hoe je dit kan inzetten? In dit artikel lees je hoe affiliate marketing werkt, hoe je het op de juiste manier kunt inzetten én waarom het een handige methode is voor jouw bedrijf.Wat is affiliate...

Waarom investeren in online zichtbaarheid?

Waarschijnlijk heb je het al een aantal keer langs zien komen. Dit is het moment om te investeren in online zichtbaarheid, maar waarom eigenlijk? Wij leggen het graag uit. Vanwege de coronacrisis werken de meeste mensen thuis. Daarnaast zitten we in onze vrije tijd...

Begin in tijden van corona jouw eigen webshop!

Vorige week dinsdag 3 november was het weer zo ver. Om 19:00 vertelde meneer Rutte de nieuwe corona-maatregelen. Naast dat de horeca dicht blijft worden nu ook de bioscopen, zwembaden, musea, dierenparken en pretparken gesloten. Dit is een zware tijd voor onze...

Maak je zichtbaar door blogs!

Wil jij online zichtbaar worden? of beter gevonden worden op bepaalde zoekwoorden? En wil jij de expertise van jouw bedrijf aan de juiste doelgroep laten zien? In dit artikel lees je hoe belangrijk blogs kunnen zijn wanneer je jouw bedrijf online zichtbaar wilt maken....

Het perfecte logo

Een logo is het herkenningspunt van je bedrijf, enorm belangrijk dus. Maar hoe maak je nou het perfecte logo? Wat komt hier allemaal bij kijken? Je leest het in dit artikel. Een logo begint met een goede basis. Het moet duidelijk, tijdloos en vooral herkenbaar zijn....

Wat is content marketing?

Op een passende en aantrekkelijke wijze prospects en klanten waarde leveren zonder meteen jouw product of dienst aan te bieden. Dat is de betekenis van content marketing. Je laat jouw doelgroep kwalitatieve content zien die een waarde is en omdat je waarde levert...

Wil jij direct goed beginnen met jouw bedrijf? Wij helpen je graag!

2 + 13 =