Omgaan met concurrentie: Hoe ga je er mee om? In dit artikel gaan wij hier op in!

 

Als ondernemer is er een ding wat je het liefste wilt: Zoveel mogelijk tevreden klanten! Waarom? Zo dat deze klanten later bij jou terugkomen en niet naar de concurrent gaan. In welke branche men ook werkt, je zal altijd moeten omgaan met concurrentie en mensen die in dezelfde vijver als jou vissen. Goed omgaan met concurrentie kan in jouw voordeel werken. In dit artikel gaan we daar verder op in!

Onderscheidt jezelf van jouw concurrentie

Het is belangrijk om jezelf te onderscheiden van je concurrent. Je moet de klanten namelijk een reden geven om naar jou te komen! Dat hoeft niet perse alleen in de kwaliteit van het product of dienst. Als jouw budget lager is dan die van je concurrent kun je je bijvoorbeeld onderscheiden in klantenservice. Dit is ook een goede manier om je te onderscheiden! Een klant goed verzorgen is een investering in jouw marketing, deze klant zal namelijk goede dingen over jou vertellen! Maar je moet jezelf natuurlijk in zoveel mogelijk verschillende factoren onderscheiden.

Vergelijk jezelf niet te veel met de concurrent

Door jezelf te vergelijken met de concurrent kan het voorkomen dat je jezelf meer naar beneden zal halen dan naar boven. Bovendien zal de klant die geïnteresseerd is in jouw product of dienst de vergelijking zelf al maken. Je kan je daarom beter op jezelf focussen en  juist de factoren zoeken waarom klanten naar jou willen gaan, in plaats van waarom klanten naar de concurrent zouden willen gaan.

Zorg voor veel keuze

Als jij bijvoorbeeld pennen verkoopt, en jouw concurrent verkoopt pennen in 5 verschillende kleuren, zorg er dan voor dat jij pennen verkoopt in 10 verschillende kleuren. Met een groter assortiment is de kans groter dat je meer klanten aantrekt dan je concurrent. Jouw merk of dienst springt er dan uit met meer keuze en variatie. Zo is jouw product aantrekkelijker in een zee van aanbod!

Vraag de klant om feedback

Het tevreden houden van klanten is heel belangrijk om beter te zijn dan de concurrenten. Door feedback aan klanten te vragen kan je niet alleen op jezelf reflecteren, maar ook straalt dit uit dat je de klant belangrijk vind! Met deze feedback kan je heel goed gaan focussen op wat de klant nou echt fijn vind bij jou.  Zo kun je hier nog meer aandacht aan gaan besteden, zodat je echt ergens in gaat uitblinken. Natuurlijk kan je in de feedback ook kijken wat de klant hun ervaring is geweest bij een concurrent en dat vergelijken met de ervaring bij jouw bedrijf. 

Biedt iets extra´s aan

Als jij en je concurrent hetzelfde product verkopen moet je de klant een reden geven om dit product bij jou te kopen zoals we al eerder benoemt hebben. Door iets extra´s aan te bieden kan het aantrekkelijker worden om een product of dienst bij jou te kopen. Denk bijvoorbeeld aan 1 + 1 gratis! Of bij aankoop van een ketting, een bijpassende armband erbij voor de helft van de prijs! Of een gratis sieraden doosje er bij. Zo zijn er eindeloos veel extra´tjes die jou weinig hoeven te kosten, maar de klant reden geeft om de concurrent links te laten liggen en verder met jou te gaan!

Kortom: Het is dus belangrijk om jezelf te onderscheiden van de rest. Op welke manier je dat ook doet, het zal een grotere kans bieden om klanten naar jou toe te laten komen in plaats van dat ze naar de concurrent gaan. Ben je geïnteresseerd in meer marketing tips? Of heb je hulp nodig met de marketing van je bedrijf? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op! 

Neem vrijblijvend contact op!

3 + 3 =