Een logo is het herkenningspunt van je bedrijf, enorm belangrijk dus. Maar hoe maak je nou het perfecte logo? Wat komt hier allemaal bij kijken? Je leest het in dit artikel.

Een logo begint met een goede basis. Het moet duidelijk, tijdloos en vooral herkenbaar zijn. Het is belangrijk dat jouw logo uitstraalt waar jij als bedrijf voor staat. De functie hiervan is het creëren van een langdurige indruk bij de potentiele klant. Mensen moeten jouw logo gaan kunnen herkennen. Voor een goed logo zijn dan ook verschillende elementen nodig. Om te beginnen, de kleur.

De kleur is het eerste wat opvalt in een logo. Als je je wilt onderscheiden van de rest, raden we je aan de kleur blauw te vermijden. Deze kleur word ontzettend veel gebruikt onder bedrijven en is dus niet speciaal. Pas de kleur van het logo aan naar de huisstijl van jouw bedrijf. Op deze manier ontstaat een mooi contrast.

Als de kleur gekozen is, ga je verder kijken naar je logo. Wat voor design gaat het worden? Word het kort en krachtig? Ga ik een slogan verwerken in mijn logo? Als deze beslissingen genomen zijn, kom je aan bij het lettertype. Dit is een kwestie van smaak en wat je over wilt brengen naar jouw doelgroep. Wil je een stoere of juist sierlijke uitstraling? Het lettertype speelt hier een grote rol in. Wees dus kritisch en alert met de keuze die je maakt.

Houd het tijdloos en simpel. Het is niet de bedoeling dat je binnen een jaar uitgekeken bent op het logo. Wees dus creatief en steek er tijd en moeite in. Maak gebruik van een teken. Denk hierin bijvoorbeeld aan het merk NIKE. Door alleen het NIKE teken op de schoen te vermelden, herkennen mensen van welk merk dit afkomstig is. 

De kwaliteit van het logo moet goed zijn. Zorg ervoor dat jouw doelgroep haarscherp ziet wat jouw logo uitstraalt. Dat er veel tijd en moeite in je logo moet zit is vastbesloten. Het word tenslotte wel het ‘gezicht’ van je bedrijf. Maak verschillende logo’s en varieer met kleur. Overhaast dit proces niet. Uiteindelijk kom je op een design waar je helemaal tevreden mee bent.