Heb je moeite met het schrijven van artikels? En kun je hier dus wel wat hulp bij gebruiken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! In dit artikel lees je de 6 belangrijkste tips bij het schrijven van een artikel.
1. Bepaal het publiek waar je voor wilt gaan schrijven.
Bij het schrijven van een artikel, is het slim om van te voren te bepalen voor welke groep mensen jij wilt gaan schrijven. Pas daarom de schrijfstijl en onderwerpen waarover jij schrijft aan op jouw doelgroep. Dit zorgt ervoor dat jouw artikels een stuk interessanter zijn voor je lezers.
2. Bedenk een waardevol onderwerp.
Vaak heb je al ongeveer een idee waar je iets over wilt schrijven. Maar wat wordt het precies? Welke boodschap wil je overbrengen op de lezers? Bedenk bijvoorbeeld de nodige problemen die jouw lezer ervaart in zijn/ haar branche en geef een oplossing. Als je er bijvoorbeeld voor kiest om over ’het maken van een website’ te gaan schrijven, dan kun je er voor kiezen om de problemen van jouw lezer te benoemen én hiermee duidelijk te maken waarom een website de juiste oplossing is.
Het werkt vaak het beste om ‘kort maar krachtig’ de ‘pijn’ van jouw lezers te benoemen. En daarna uitgebreid jouw oplossing voor het probleem aan te bieden. Het gaat er immers om dat jouw lezer geholpen wordt door jouw artikel.
3. Verzamel genoeg informatie bij het schrijven van een artikel.
Voor je aan het schrijven van jouw geweldige artikel begint, voer je eerst een onderzoek uit. Stel jezelf bijvoorbeeld vragen als: Wat weet ik zelf al over dit onderwerp? Op welke manier kan ik mijn artikel aanvullen met ‘extra’ informatie? Hoe zorg ik dat mijn artikel anders is dan de artikels van mijn concurrentie? Werk deze vragen uit en zoek naar informatie op het internet.
Zelf vinden wij het erg fijn de titel en tussenkopjes alvast te bedenken en op papier te zetten. Zo weet je zeker dat je alle vragen van jouw lezer zult beantwoorden in de verschillende tussenkopjes. Let op! Zorg dat je in de titel en tussenkopjes jouw keyword/ keyphrase benoemd. Dus benoem waar in de tussenkopjes het woord waarop jij gevonden wilt worden.
4. Begin met schrijven!
Nu je jouw doelgroep hebt bepaald, weet waarover je wilt gaan schrijven én ook nog eens onderzoek hebt gedaan. Is het tijd om te beginnen met het schrijven van jouw artikel. Hieronder vindt je de volgende stappen met het schrijven van jouw artikel.
- Begin met het schrijven van een pakkende inleiding waarin je vertelt wat de lezer kan verwachten in de tekst. Maak in de inleiding gebruik van keywords. Weet je niet wat keywords zijn? Een keyword is een woord, of zijn woorden die het onderwerp of de inhoud van een pagina beschrijft/ beschrijven.
- In de volgende alinea’s vertel je de lezers wat je allemaal over het onderwerp weet. En de benodigde informatie die je hebt gevonden via betrouwbare sites/bronnen. Dit verwerk je in allerlei kopjes (in H2) door het artikel er netjes uit te laten zien.
- Sluit je artikel af met een conclusie. Vat de tekst kort maar krachtig samen in de conclusie en biedt waar mogelijk een oplossing. Stel de lezers vervolgens een vraag waar ze reactie op kunnen geven. Vergeet ook nooit een call to action naar jouw producten of diensten bij het afsluiten van jouw artikel. Dit zorgt er voor dat de lezer sneller getriggerd wordt om een kijkje te nemen op jouw website/webshop.
5. Neem je artikel goed door en verbeter waar nodig.
Lees je artikel nog eens goed door. Is het een goed lopend, maar ook duidelijk verhaal? En zijn er geen grammatica of spelfouten te vinden? Laat jouw artikel daarom ook altijd eerst nog door iemand controleren voordat je het live zet. Dit zorgt er voor dat het artikel zo goed mogelijk is gecontroleerd, waardoor je het artikel met een gerust hart kunt plaatsen.
6. Maak gebruik van hoogwaardige media in jouw artikels.
Foto’s, video’s en vele andere soorten media maken van jouw tekst een waardig artikel. Het verzorgen van hoogwaardige media voor op al jouw kanalen is dan ook heel belangrijk!
Het gebruik van duidelijke foto’s en video’s of spraakberichten, biedt de lezer voordat het überhaupt één letter heeft gelezen al gelijk een duidelijk beeld waarover jouw artikel zal gaan. Ook voor het ranken in Google is het gebruik van hoogwaardige media zeer goed.
Heb jij jouw content planning al klaarliggen? Bedenk dan of jij kiest voor persoonlijke kwalitatieve foto’s (gemaakt door een fotograaf) of voor de bekende onpersoonlijke stockfoto’s. Voor stockfoto’s gebruiken wij vaak Pexels & Unsplash.
Recente reacties