Het aantal gebruikers van social media is in de afgelopen jaren enorm gestegen. In Nederland gebruikt al 96% van de bevolking social media. Veel bedrijven onderschatten de kracht van social media en missen hierdoor een grote stroom aan klanten.

Wij presenteren 10 social media tips, waardoor jij meer kennis krijgt over hoe jij jouw bedrijf online beter presenteert.

1. krijg meer reacties door een goede timing.

De kwaliteit van je content is erg belangrijk, alleen moet je het wel zichtbaar maken. Hierbij is de timing van je bericht erg belangrijk. Uit een onderzoek van 2020 blijkt dat wanneer jouw bericht op de juiste timing geplaatst wordt je de meeste respons binnen krijgt.

  • Bij Instagram krijg je de meeste reacties tussen 21:00 en 22:00.
  • Bij Facebook kun je een bericht het beste plaatsen tussen 15:00 en 16:00.
  • Bij LinkedIn krijg je de meeste reacties tussen 13:00 en 14:00.

2. Pas op met links in je bericht.

In veel bedrijfsberichten op social media staat een link naar de website. Maar is dit slim? Uit een onderzoek bleek dat je dit beter niet kunt doen. Omdat je mensen weg probeert te halen bij het platform, waardoor ze niet meer kunnen reageren op jouw bericht. 

Daarnaast zorgen de social media kanalen zoals LinkedIn en facebook er ook voor dat wanneer jij een link in je bericht zet dat je boodschap of post minder vaak zichtbaar wordt. Omdat deze social media natuurlijk willen dat jij als gebruiker bij hun platform blijft.

3. Doe een test bij jouw content.

Wil jij meer bereiken met jouw berichten op social media? Test dan je content. Dit kan je simpel doen door 1 onderdeel van je bericht aan te passen en te testen of je hier meer conversie mee behaalt. Je zult bijvoorbeeld de foto die je bij jou bericht hebt staan kunnen veranderen of de lengte van de tekst op je post. Uit onderzoek is gebleken dat de hele korte berichten en de langste berichten de meeste reacties krijgen. Daarnaast kan je ook proberen om in plaats van de oplossingen een keer de pijnpunten van jouw doelgroep te benoemen. Wanneer je dit verschillende keren blijft testen, dan weet je precies waar jouw doelgroep op reageert en behaal jij dus betere resultaten op social media.

4. Geef waarde in vorm van een actie.

Wanneer jij bepaalde producten weg geeft of filmpjes alleen aan volgers laat zien, krijgen jouw volgers het gevoel dat zij speciaal zijn. Dit heeft het gevolg dat jij wordt gewaardeerd door je eigen doelgroep. Hierdoor gaan ze jouw bedrijfsnaam positief delen en vergroot jij jouw naamsbekendheid.

Daarom is het slim om een actie te houden die speciaal voor jouw volgers is. Daarnaast zou je bijvoorbeeld in je Facebook of Instagram een kortingscode kunnen zetten in je verhaal. Hierdoor verhoog jij je naamsbekendheid en uiteindelijk ook jouw omzet.

 5. Focus je niet op 1 online platform.

Vaak wanneer ik in gesprek ga met bedrijven over social media, vraag ik hoeveel platformen zij gebruiken. De meeste antwoorden met 1 of geen platform. Ik begrijp dat als jouw bedrijf succes behaalt via social media dat jij denkt dat het overbodig is om extra sociale kanalen te gebruiken. Maar kijk bijv. naar Hyves, dat platform was een tijdje heel populair en is ook opeens verdwenen. Dit is een reden om jouw bedrijf te gaan vestigen op verschillende social media.

Het is ook makkelijk om jou bericht te kopiëren en te plaatsten op andere sociale kanalen, hierdoor heb jij meer kans om conversie te behalen. wanneer jij kwalitatieve content levert en dit verspreidt via verschillende kanalen groeit jouw naamsbekendheid, waardoor jij ook online meer omzet gaat behalen door middel van social media.

6. Onderscheid je op social media.

Veel bedrijven hebben alleen een social media account met content over hun bedrijf, wat logisch is. Alleen mijn tip is om een nieuw account aan te maken en te focussen op 1 marktsegment. Op de wereld lopen 7.7 miljard mensen rond. De meesten hebben social media en zitten dagelijks op hun telefoon. Wanneer je bijv. een account zou aanmaken @Ilovewindows. Wanneer jij ramen verkoopt, dan zou je alleen maar speciale ramen op jouw account kunnen zetten. Als deze foto’s speciaal zijn en je kan daardoor jouw doelgroep inspireren of blij maken met jouw foto’s, dan schiet het aantal volgers omhoog!

7. Laat je volgers meelezen tijdens je video’s.

Dit herken je vast wel. Je wilt een video gaan kijken, alleen er zijn mensen om je heen die last van jouw geluid kunnen hebben. Dit is dan vaak een reden om het filmpje over te slaan en nooit meer terug te kijken. Daarom is mijn tip om altijd je video’s te ondertitelen. Daarnaast lezen zij dan ook mee en onthouden zij jou boodschap beter. Tegenwoordig heb je bijvoorbeeld het bedrijf triple 8 waar je gratis ondertiteling onder je filmpje kan zetten binnen 5 minuten.

8. Kies een doelstelling.

Voordat je begint met het maken van content, moet je eerst goed gaan nadenken wat het doel is van jouw bericht. Wil ik conversie maken? Wil ik bijvoorbeeld naamsbekendheid creëren, mijn volgers/bezoekers vermaken waardoor ze blijven kijken of juist interesse wekken. Ik zie heel vaak algemene content langskomen op social media. Hierdoor zie je ook vaak weinig resultaat. De kans op meer conversie/naamsbekendheid of interesse in jouw bedrijf vergroot je door het bepalen van 1 doel.

9. Laat jouw locatie zien!

Veel bedrijven verrassen mij echt met de kwaliteit die zij leveren van hun content. Vaak zie ik dan alleen dat zij de locatie van het bedrijf niet in het bericht zetten. Dit is zonde! Tegenwoordig wordt veel gezocht op locatie en als jij dan daar niet bij staat is dat een verloren kans. Niemand wilt potentiële klanten mislopen. 

10. Reageer op je respons!

Ik verbaas mij dagelijks over hoe bedrijven antwoord geven op social media wanneer zij een reactie of opmerking krijgen. Sommige bedrijven reageren af en toe op respons waar andere bedrijven zelfs helemaal niet reageren . Dit zijn kansen om jouw groep volgers hechter te maken. Daarnaast als je reageert blijft de content langer actueel , waardoor jouw bericht langer online blijft staan. Dit zijn kansen om jouw naamsbekendheid te laten groeien en te laten zien wat de normen en waarden zijn van jouw bedrijf.

Geen tijd of laat je het liever doen door professionals? Besteed het uit.

Twijfel niet en begin nu voor een klein bedrag per maand met het laten plaatsen van sterke content waardoor jouw bedrijf zichtbaar word! Wil jij gelijk groots uitpakken? Prima, beter zelfs! Je zult merken dat je nog sneller resultaat gaat behalen. Bij ons is alles mogelijk, zelfs het plaatsen van elke dag een artikel. Naast het produceren van online content kunnen wij ook helpen bij offline marketing (folders, visitekaartjes etc.) Social Media, het bouwen van een kant en klare op maat gemaakte website of webshop en salesondersteuning. Met salesondersteuning kijken wij heel gericht naar jouw bedrijf en jouw doelgroep, hiermee gaan wij aan de slag en maken wij een prospectbestand waarin alles heel overzichtelijk klaar staat. Jijzelf als ondernemer of de accountmanager kan dus gelijk beginnen met het binnenhalen van nieuwe klanten en dus nieuwe omzet.

Hebben wij jouw interesse gewekt? Neem vandaag nog contact op en begin met groeien!

Hulp nodig? Neem contact op!